Marknadsför med reklamgodis

Nästan alla gillar godis. Därför kan det vara smart att marknadsföra en skola med hjälp av reklamgodis. Det finns också mer hälsosamma alternativ.

Det finns många typer av profilartiklar som kan användas för att marknadsföra ett lärosäte eller en studentkår. Vad man bör välja beror på vilket budskap man vill sända ut, och vilket sammanhang det rör sig om. Men man kan också tänka så här: man kan ha för många pennor, anteckningsblock eller nyckelringar. Men om man får något som är ätbart, och som dessutom håller sig lite längre, då kommer det att komma till användning, förr eller senare.

Öppnat påskägg med godisPå sidan https://www.axonprofil.se/reklamgodis finns ett stort utbud av olika sorters reklamgodis, från enskilda chokladbitar till chokladaskar och små godispåsar. Vill man ha en mer hälsosam profil kan man istället välja protein- eller energibars, eller varför inte helt enkelt en frukt? Genom att lägga frukten i en kartong, eller i en transparent förpackning, med tryck kan man marknadsföra sig och föra ut sitt budskap. Ett äpple passar ju dessutom extra bra för en skola, eftersom äpplet är en symbol för kunskap.

I Finland är det vanligt att gymnasieskolor marknadsför sig på mässor med hjälp av bl.a. reklamgodis, vilket YLE skriver om här. Förutom godis har varje skola broschyrer och annat informationsmaterial. Valet av gymnasium är naturligtvis viktigt, men genom att dela ut godis ökar man sannolikheten att få många besökare till sitt bord. Då kan man berätta om skolans fördelar. Godiset blir så att säga en conversation starter.

Godishögtiderna

Extra bra är det att marknadsföra sig med hjälp av godis i samband med de stora godishelgerna: påsk och Halloween. Axon Profil säljer påskägg, men de har inga speciella paket för Halloween. Än så länge är påsken vår största godishögtid, skriver Nwt.se. Även om Sverige sedan länge är ett protestantiskt land har påskgodiset faktiskt katolska rötter. Påsken föregås i katolska länder av fastan, och efter fastan var det många som unnade sig lite extra. Från början var socker dyrt och exklusivt, men i takt med att det blivit billigare har mängden som svenskar sätter i sig till påsk ökat. Utslaget per person säljs 1,5 kilo lösgodis under påskveckan.

Eftersom påsken och påskgodiset är så populära i Sverige är det kanske inte så konstigt att vi har importerat en utländsk tradition som på många sätt påminner om påsken, men firas på hösten. Vi talar naturligtvis om Halloween. Likheten mellan de två högtiderna, förutom de stora mängderna godis som konsumeras, är att många, framför allt barn, klär ut sig både på påsk och på Halloween. Traditionen att dela ut påskbrev liknar också den att gå runt och hota med bus i utbyte mot godis: trick or treat, som det heter i USA.

Halloween har använts på många sätt i marknadsföring, en sammanställning av några mindre lyckade exempel finns här.