Hitta rätt digital marknadsförare

Allt fler företag börjar anställa digitala strateger och marknadsförare inhouse. Vad beror det på? Och vad är bra att ha i åtanke vid anställningen av en person som ska sköta sökmotoroptimeringen?

Vad finns det att tänka på när du som arbetsgivare vill anställa en SEO konsult? Det gäller att hitta rätt person, med rätt kunskaper för att arbetet med SEO ska löna sig. I en väldigt uppskattad video förklarar Googles Maile Ohye vad som är viktigt vid anställningen av en sökmotorkonsult inhouse. Om du vill ha långsiktig och långvarig framgång med SEO, krävs det gediget och kunskapsgrundat arbete. Det finns helt enkelt inga snabba genvägar eller mirakellösningar som gör din sajt topprankande över en natt:

Transparens viktigt i SEO-branschen

En tydlig trend är att allt fler bolag väljer att anställa egna SEO-experter att arbeta inhouse, snarare än att anlita konsulter via mediebyråer. Men varför? I en artikel i Dagens Media går det att läsa om hur det hela handlar om transparens. Det så viktigt med ärlighet och tydlighet i arbetet med sökmotoroptimering, därför bör du alltid se till att ta hjälp av en byrå som erbjuder just det.

Många roller inom digital marknadsföring

digital marknadsföringFörutom sökmotoroptimerare finns det en rad jobb inom digital marknadsföring som tagit plats de senaste åren, och blivit viktiga. I Resumé sammanfattas de tillsammans med medianlön och rollbeskrivning på ett ungefär. Det handlar om följande jobb:

  • Digital Marketing Specialist – specialiserar sig på marknadsföring online, en bred yrkesbeskrivning.
  • Vlogger – ofta en influencer som använder ett personligt varumärke för att tjäna sitt uppehälle, bland annat genom marknadsföring av andras varumärken.
  • Social Media Manager – hanterar och marknadsför innehåll via kanaler i sociala medier.
  • Chief Listening Officer – analyserar digital kommunikation och utvärderar vad kunder och konsumenter tycker, och skapar sedan strategier utifrån informationen.
  • UX Designer – fokuserar på användarens upplevelse i appar och på sajter för att kunna skapa förbättringar och utveckla företagets verksamhet.
Scroll to top